Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς πολλοί γονείς ανησυχούν για τον τρόπο που θα πρέπει να οργανώσουν τη μελέτη του παιδιού τους και πώς θα μπορέσουν να το βοηθήσουν. Αρκετοί γονείς μάλιστα εμπλέκονται οι ίδιοι στη διαδικασία της μελέτης, είτε σε ρόλο άμεσης βοήθειας, είτε σε ρόλο ελέγχου και διόρθωσης.
Η αλήθεια είναι ότι η εμπλοκή των γονιών στην διαδικασία της μελέτης μπορεί να είναι τόσο ισορροπημένη και υποστηρικτική όσο και δύσκολη με αποτέλεσμα γκρίνια, ένταση και φθορά στη σχέση με το παιδί.
Οι γονείς θα πρέπει να ρυθμίσουν τις παραμέτρους και τους κανόνες που διέπουν την ώρα τα μελέτης και αν χρειαστεί μπορούν να ζητήσουν την αρωγή ειδικών, π.χ. ψυχολόγων ή ειδικών παιδαγωγών.
Παραθέτουμε κάποιες βασικές αρχές που θα βοηθήσουν τους γονείς στην οργάνωση της μελέτης, καθώς και κάποιες γενικές τεχνικές διαβάσματος ανά μαθησιακό αντικείμενο.
Ας δούμε πρώτα κάποιες γενικές συστάσεις και στη συνέχεια πιο συγκεκριμένες προτάσεις.
Χρόνος:
Ορίζεται συγκεκριμένος χρόνος για τη μελέτη των μαθημάτων κάθε μέρα π.χ. το παιδί γνωρίζει ότι θα διαβάσει τα μαθήματά του σε 2 ώρες.
Συχνά και μικρά διαλείμματα είναι σημαντικό να υπάρχουν ειδικά για παιδιά που έχουν δυσκολίες συγκέντρωσης. Είναι σημαντικό ο χρόνος μελέτης να είναι σε ισορροπία με το χρόνο διασκέδασης/ παιχνιδιού.
Οργάνωση/ σειρά:
Καλό είναι να ξεκινάει η μελέτη από το πιο δύσκολο μάθημα. Στη συνέχεια να ακολουθεί ένα εύκολο μάθημα για να μην μειώνεται το κίνητρο του παιδιού και η αυτοπεποίθησή του.
Χώρος:
Εξαρτάται από κάθε παιδί, αλλά όταν πρόκειται για παιδί με διάσπαση προσοχής ή μαθησιακή δυσκολία είναι σημαντικό να διαβάζει σε συγκεκριμένο χώρο καθημερινά, το γραφείο του να έχει πάνω τα απαραίτητα βιβλία και τετράδια για το μάθημα που μελετάει.
Εξωσχολικές δραστηριότητες:
Καθώς είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του παιδιού, δεν είναι σωστό να θυσιάζονται στο όνομα της μελέτης. Θα πρέπει όμως να γίνονται με μέτρο, δηλαδή να μην είναι πολλές και διαφορετικές, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να αναπτύξει κάποια συγκεκριμένη δεξιότητα και να μπορεί να γίνει «καλό» σε κάτι. Το κλειδί είναι να βρείτε την ισορροπία ανάμεσα στον χρόνο που θα αφιερώνει το παιδί στην μελέτη και σε αυτόν που θα έχει για να ασχοληθεί με όσα του αρέσουν.
Τηλεόραση/οθόνες/ παιχνίδι:
Πρώτα ολοκληρώνουμε τη μελέτη και ακολουθεί το παιχνίδι. Η τηλεόραση και η χρήση οθονών (τάμπλετ, κινητά) αποτελούν παθητικό τρόπο διασκέδασης και δεν βοηθούν πολύ τη νοητική ανάπτυξη του παιδιού. Συνιστάται να είναι σύντομος ο χρόνος που βλέπει το παιδί τηλεόραση ή βρίσκεται μπροστά από κάποια οθόνη, να είναι συγκεκριμένος μέσα στην ημέρα και να ορίζεται από το γονιό. Επίσης, πρέπει να υπάρχει εποπτεία των γονιών όσον αφορά στα προγράμματα που παρακολουθούν τα παιδιά, γιατί η μίμηση είναι σημαντικός τρόπος μάθησης στην παιδική ηλικία. Για την ασφαλή χρήση οθονών υπάρχουν και ειδικές εφαρμογές που δίνουν πλήρη γονικό έλεγχο στη χρήση που κάνει το παιδί.
Φαγητό:
Είναι σημαντικό να ακολουθεί κάποιος χρόνος χαλάρωσης μετά το φαγητό και πριν το παιδί ξεκινήσει τη μελέτη, γιατί κατά τη διάρκεια της χώνευσης η συγκέντρωση είναι μειωμένη. Επίσης, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού η χρήση κάποιων σνακ (π.χ. κάποια τραγανή τροφή όπως κριτσίνι, μπισκότο) μπορεί να βοηθάει το παιδί να μένει ρυθμισμένο κατά τη διάρκεια της μελέτης δίνοντάς του τα κατάλληλα ερεθίσματα.
Τεχνικές διαβάσματος
1. Γλώσσα:
Το παιδί διαβάζει μία φορά ολόκληρο το κείμενο για να καταλάβει το γενικό νόημα, σημειώνει πιθανόν άγνωστες λέξεις και στη συνέχεια αναζητά τη σημασία τους. Στη συνέχεις μπορούμε να χωρίζουμε το κείμενο σε παραγράφους, να διαβάζουμε κάθε παράγραφο χωριστά και να αποδίδουμε το νόημά τους περιληπτικά ή/ και πιο συγκεκριμένα απαντώντας σε ερωτήσεις κατανόησης.
2. Θεωρητικά:
Προτείνεται παρόμοιος τρόπος διαβάσματος με αυτόν στο μάθημα της γλώσσας. Μια συνολική ανάγνωση, άγνωστες λέξεις, ανάγνωση – κατανόηση παραγράφου.
3. Μαθηματικά:
Διαβάζει τη θεωρία και τα παραδείγματα με στόχο την κατανόηση όπως αυτά δίνονται στο βιβλίο και διδάχτηκαν στη τάξη και στη συνέχεια λύνει τις αντίστοιχες ασκήσεις ανατρέχοντας στα παραδείγματα. Λύνει τόσες ασκήσεις όσες χρειάζεται μέχρι να αυτοματοποιηθεί η γνώση. Τα μαθηματικά είναι κυρίως διαδικαστική γνώση, η οποία κατακτάται μέσω της επανάληψης και της αυτοματοποίησης.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν γενικές κατευθυντήριες γραμμές και ιδέες για την οργάνωση της μελέτης. Αν σας προβληματίζει κάτι σχετικά με την απόδοση του παιδιού σας μιλήστε στους εκπαιδευτικούς του και στη συνέχεια αναζητήστε τη συμβουλή ενός ειδικού.
Comentários