Η έναρξη του σχολείου μπορεί να φέρει πολλά και ανάμεικτα συναισθήματα τόσο στους γονείς όσο και στα παιδιά. Και καθώς αυξάνεται η πίεση για να βρείτε το σωστό σχολείο, να σχεδιάσετε τη μεταφορά του παιδιού από και προς το σχολείο με τα νέα ωράρια, να εξασφαλίσετε όσο μπορείτε ότι θα έχουν ήδη ή θα κάνουν φίλους και οτιδήποτε άλλο στο μεταξύ, τώρα υπάρχει το θέμα για το αν πρέπει να εγγράψουμε τα παιδιά μας σε προγράμματα σχολικής ετοιμότητας για την ομαλή τους μετάβαση στην Α’ Δημοτικού. Ας δούμε το θέμα από την αρχή.
Τι είναι η «σχολική ετοιμότητα»;
Σύμφωνα με ειδικούς στο χώρο της εκπαίδευσης, υπάρχουν 5 βασικοί παράγοντες που καθορίζουν εάν το νήπιο είναι «έτοιμο για το σχολείο»: αυτορρύθμιση και κοινωνική/συναισθηματική ετοιμότητα, σωματική υγεία και κινητική ετοιμότητα, γλωσσική και επικοινωνιακή ετοιμότητα, γνωστική ετοιμότητα και η προσέγγιση του παιδιού στη μάθηση γενικά. Αυτοί οι παράγοντες θα συμβάλλουν ώστε το παιδί σας να έχει την καλύτερη δυνατή ευκαιρία να πετύχει και να αναπτυχθεί στο σχολείο. Στο παρελθόν, η σχολική ετοιμότητα επικεντρωνόταν σε ακαδημαϊκές δεξιότητες όπως η αρίθμηση και η αναγνώριση των γραμμάτων, ωστόσο στις μέρες μας η συναισθηματική και γνωστική ωριμότητα μπορεί να είναι το κλειδί της μακροπρόθεσμης ακαδημαϊκής και συμπεριφορικής επιτυχίας του παιδιού σας.
Το αν θα εγγράψετε στο παιδί σας σε οργανωμένα «μαθήματα» σχολικής ετοιμότητας ή αν απλά θα δουλεύετε τους παραπάνω τομείς με το παιδί σας στο σπίτι, εξαρτάται από εσάς. Ειδικά με την έλλειψη χρόνου και τις πολυάριθμες υποχρεώσεις πολλοί γονείς σκέφτονται πιθανώς ... «πόσο αναγκαίο είναι όλο αυτό».
Ποιοι είναι οι κίνδυνοι του να μην είναι έτοιμο ένα παιδί για το σχολείο;
Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που δεν έχουν αναπτύξει τις σημαντικές δεξιότητες σχολικής ετοιμότητας όταν ξεκινούν το σχολείο σύντομα χαρακτηρίζονται ως «σε κίνδυνο» για μελλοντική ακαδημαϊκή, κοινωνική και επαγγελματική αποτυχία. Με το να μην αντιμετωπιστούν αυτές τις δυσκολίες πριν ξεκινήσει το παιδί το σχολείο, το παιδί μπαίνει σε ένα «αγώνα» από την αρχή της σχολικής του ζωής και μπορεί να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα για να καλύψει τα κενά. Τα παιδιά αυτά μπορεί επίσης να υποφέρουν κοινωνικά και να δυσκολεύονται να κάνουν φίλους. Επίσης, ενδέχεται να έχουν χαμηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις επειδή «κατεβάζουν ρολά» όταν πρέπει να κάνουν τα μαθήματά τους. Όλα αυτά δεν καταλήγουν μόνο σε παιδιά με άγχος και πίεση, αλλά και σε γονείς που δεν ξέρουν τι πρέπει να κάνουν.
Πώς θα ξέρω αν το παιδί μου είναι έτοιμο για την Α’ Δημοτικού;
Μερικές φορές η δυσκολία είναι προφανής, αλλά συχνά τα σημάδια δεν είναι ξεκάθαρα στους γονείς, καθώς όλοι μας συνήθως θεωρούμε ότι τα παιδιά μας είναι τέλεια έτσι ακριβώς όπως είναι!
Ωστόσο, γενικά, τα παιδιά που είναι έτοιμα για σχολείο πρέπει να είναι σε θέση να τα πράξουν τα ακόλουθα:
Συνεργάζονται με ενήλικες και με άλλα παιδιά. Δείχνουν αυτοέλεγχο στις περισσότερες περιπτώσεις, ακολουθούν τους κανόνες του σπιτιού και του νηπιαγωγείου τους και είναι σε θέση να παίζουν ανεξάρτητα στο σπίτι. Είναι σε θέση να μοιράζονται ευχάριστα τα παιχνίδια τους - και μπορούν να διαπραγματευτούν ή να συμβιβαστούν με τους φίλους τους όταν χρειάζεται.
Κοινωνικά δείχνουν ανησυχία και αγάπη για τους άλλους και καθησυχάζουν άλλους όταν είναι αναστατωμένοι.
Είναι σίγουρα για τον εαυτό τους και ικανά να προσαρμοστούν σε κοινωνικές καταστάσεις και να σχετίζονται καλά με τους συνομηλίκους τους και άλλους ενήλικες.
Έχουν καλά αναπτυγμένες γλωσσικές δεξιότητες, χρησιμοποιώντας λέξεις και όχι γλώσσα του σώματος για να εκφράσουν μια αίσθηση ή ανάγκη, να επικοινωνούν καλά με τους συνομηλίκους τους και να μιλούν καθαρά ώστε να γίνονται κατανοητά από τους άλλους. Το λεξιλόγιό τους είναι καλά αναπτυγμένο και χρησιμοποιούν τη γλώσσα δημιουργικά για να περιγράψουν τι κάνουν.
Τι θα κερδίσει το παιδί μου από ένα πρόγραμμα σχολικής ετοιμότητας;
Συνήθως, ένα πρόγραμμα σχολικής ετοιμότητας θα εκπαιδεύσει το παιδί σας αυτούς τους βασικούς τομείς:
Κοινωνικές δεξιότητες όπως το να περιμένει και να παίρνει τη σειρά του, τη συνεργασία και τη συναλλαγή με άλλα παιδιά
Δεξιότητες επικοινωνίας που ενθαρρύνουν την ακρόαση, την αφήγηση και τη συζήτηση
Εκπαιδευτικές συμπεριφορές, όπως να ακολουθεί τις οδηγίες, να μεταβαίνει ομαλά μεταξύ των δραστηριοτήτων και να ολοκληρώνει τις εργασίες
Κατάλληλες κινητικές δεξιότητες και σωστή λαβή στη χρήση μολυβιών
Προαναγνωστικές δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένης της αναγνώρισης, ανάλυσης και σύνθεσης των ήχων, των συλλαβών και των λέξεων (φωνολογική επίγνωση) και της αναγνώρισης των γραμμάτων (κεφαλαίων και πεζών)
Προμαθηματικές δεξιότητες που βοηθούν στην κατανόηση και επίλυση προβλημάτων και στην αντίληψη των μαθηματικών εννοιών
Τα περισσότερα προγράμματα σχολικής ετοιμότητας υλοποιούνται γενικά κατά τη περίοδο 6 έως 12 μηνών πριν το παιδί σας πάει στο "μεγάλο σχολείο". Αφού μιλήσετε με τους νηπιαγωγούς του παιδιού σας, καλό θα ήταν να κάνετε μια αξιολόγηση σχολικής ετοιμότητας νηπίου ώστε να εξασφαλίσετε την ομαλότερη μετάβασή του στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα. Η αξιολόγηση μπορεί να γίνει από εξειδικευμένο ειδικό παιδαγωγό, λογοθεραπευτή και εργοθεραπευτή.
Comments