top of page
Αναζήτηση
Εικόνα συγγραφέαΕλισάβετ Κυριακοπούλου

Τι είναι η παιδοκεντρική ή κατευθυνόμενη από το παιδί θεραπεία;

Η παιδοκεντρική θεραπεία είναι συχνά πολύ διαφορετική από αυτό που πολλοί θεραπευτές έχουν διδαχθεί και συνηθίσει να κάνουν. Αυτό το είδος θεραπείας μπορεί να κάνει μερικούς κλινικούς να αισθάνονται άβολα, επειδή περιλαμβάνει πολλή σκέψη στα γρήγορα. Αυτό δεν είναι πρόβλημα, ξεκινήστε σιγά-σιγά. Επικεντρωθείτε στο να γνωρίσετε το παιδί και λιγότερο στο να πραγματοποιήσετε προκαθορισμένες δραστηριότητες.



Τι είναι η θεραπεία υπό την καθοδήγηση του παιδιού και γιατί να την κάνετε;

Η θεραπεία υπό την καθοδήγηση του παιδιού έχει να κάνει με το να ακολουθείτε τα ενδιαφέροντα του παιδιού και να του επιτρέπετε να ηγείται στις συνεδρίες σας. Αντί να μπαίνουμε στις συνεδρίες με ένα πρόγραμμα που καθοδηγείται από τον ενήλικα, μπαίνουμε στον κόσμο του παιχνιδιού του παιδιού. Τα παιδιά θα στραφούν προς αυτό που τους αρέσει ή προς αυτό που χρειάζεται το σώμα τους (πηδώντας, προσκρούοντας κ.λπ.). Αυτό σημαίνει ότι οι συνεδρίες είναι εγγενώς κινητοποιητικές και ουσιαστικές για το παιδί. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε τις ίδιες δραστηριότητες/παιχνίδια με τον ίδιο τρόπο σε κάθε συνεδρία ή ότι δεν μπορούμε ποτέ να εισάγουμε κάτι καινούργιο. Η παιδοκεντρική θεραπεία μας επιτρέπει να καθιερωθούμε ως πραγματικοί συνεργάτες παιχνιδιού και να διαμορφώσουμε αυθεντικές σχέσεις με το παιδί που βασίζονται στην εμπιστοσύνη και τη σύνδεση. Η εμπιστοσύνη είναι θεμελιώδης για να γίνουν αποδεκτά τα γλωσσικά μας μοντέλα από τα παιδιά.

Πώς σχεδιάζετε τη θεραπεία υπό την καθοδήγηση του παιδιού;

Δεν το κάνετε! Θα δώσουμε εδώ χαλαρές κατευθυντήριες γραμμές για να βοηθήσουμε όσους από εσάς συνηθίζετε να σχεδιάζετε, αλλά, όταν πρόκειται για θεραπεία υπό την καθοδήγηση του παιδιού, δεν υπάρχει πραγματικά κανένας σχεδιασμός. Και πάλι, αυτό μπορεί να κάνει κάποιους κλινικούς να αισθάνονται άβολα, επειδή συνεπάγεται πολλή σκέψη στα γρήγορα. Για αυτούς τους θεραπευτές, συνιστούμε να ξεκινήσουν σιγά-σιγά. Επικεντρωθείτε στο να γνωρίσετε το παιδί και λιγότερο στο να πραγματοποιήσετε προσχεδιασμένες δραστηριότητες. Η μεγαλύτερη συμβουλή μας για τα σπίτια και τους χώρους θεραπειών είναι η ελαχιστοποίηση. Αποθηκεύστε τα πράγματα που δεν χρησιμοποιούνται και χρησιμοποιήστε τον κανόνα των τριών. Αυτός ο κανόνας είναι ότι δεν πρέπει να έχετε περισσότερα από τρία παιχνίδια ή δραστηριότητες έξω κάθε φορά. Αυτά τα τρία παιχνίδια ή δραστηριότητες θα πρέπει να περιλαμβάνουν: δύο προτιμώμενα παιχνίδια/δραστηριότητες/αισθητηριακό εξοπλισμό κ.λπ. που γνωρίζετε ότι το παιδί αγαπάει ή ωφελείται από αυτά και ένα νέο παιχνίδι/αντικείμενο/εξοπλισμό που είναι εκεί αν το παιδί επιθυμεί να αλληλεπιδράσει μαζί του. Δεν υπάρχουν προσδοκίες για το με τι θα παίξει ή τι θα κάνει το παιδί, αλλά είναι όλα εκεί για να τα επιλέξει το παιδί.

Ιδέες για συνεδρίες υπό την καθοδήγηση του παιδιού για όλα τα παιδιά

Η θεραπεία με την καθοδήγηση του παιδιού μπορεί να χρησιμοποιηθεί με θεραπευόμενους οποιασδήποτε ηλικίας. Πολλοί από τους γλωσσικούς επεξεργαστές gestalt που βλέπουμε βρίσκονται ακόμα στο στάδιο 1 της γλωσσικής ανάπτυξης gestalt σε μεγαλύτερες ηλικίες. Δεν είναι όλα τα παιδιά έτοιμα ή δεν ενδιαφέρονται για το παιχνίδι με παιχνίδια και αυτό είναι εντάξει! Δεν χρειάζεται όλο το παιχνίδι να είναι με παιχνίδια. Σκεφτείτε το παιχνίδι με τους ανθρώπους, το παιχνίδι με την αισθητηριακή κινητικότητα και/ή τα μέσα ενημέρωσης για τα παιδιά με τα οποία συνεργάζεστε (ή που είστε γονέας) και τα οποία δεν είναι έτοιμα για παιχνίδι με παιχνίδια. Επίσης, δεν πρέπει να αφήνουμε την αυθαίρετη ιδέα των "κατάλληλων για την ηλικία ενδιαφερόντων" να εμποδίζει τους θεραπευόμενους μας να αλληλεπιδρούν με παιχνίδια ή να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που τους ενδιαφέρουν και έχουν νόημα. Παρακάτω παρατίθενται ορισμένες προτάσεις δραστηριοτήτων και σεναρίων σε διάφορες κατηγορίες. Ο κατάλογος αυτός δεν είναι σε καμία περίπτωση εξαντλητικός.

  • Παιχνίδι με τους ανθρώπους

  • Κρυφτό

  • Ring around the Rosie

  • Βγαίνει η βαρκούλα

  • Κου-κου-κου

  • Κυνηγητό ή πιάσιμο

  • Παιχνίδι/Χόμπι

  • Μαγείρεμα και φούρνισμα

  • Snap Circuits

  • Διαδραστικά επιτραπέζια παιχνίδια

  • Παιχνίδι με γράμματα ή αριθμούς

  • Αισθητικοκινητικό παιχνίδι

  • Pop-up σκηνές

  • Αθλητισμός

  • Τραμπολίνο

  • Μπάλες άσκησης

  • Κούνια

  • Διαδρομή εμποδίων

  • Άλμα και πρόσκρουση

  • Κυνήγι με γαργαλητό

  • Παιχνίδι με παιχνίδια

  • Μαγνητικά πλακάκια

  • Σετ τρένου

  • Κινητική άμμος

  • Παιχνίδι ρόλων

  • Σετ γιατρού

  • Κουκλόσπιτο και άνθρωποι

  • Παιχνίδι με τρόφιμα

  • Δημιουργικό παιχνίδι

  • Είδη τέχνης

  • Μουσικά όργανα

  • Παντομίμα/σκετς

  • Παιχνίδι τεχνολογίας/μέσων (Πολλά παιδιά ασχολούνται με την τεχνολογία και αυτό είναι εντάξει! Δείχνοντας ενδιαφέρον για αυτό που βλέπει το παιδί σχολιάζοντάς το μπορεί να κάνει συζήτηση, να οικοδομήσει εμπιστοσύνη και να επιτρέψει τη μοντελοποίηση της φυσικής γλώσσας)

  • Αποσπάσματα από το YouTube

  • Μουσική

  • Διαδραστικές εφαρμογές

  • Ηλεκτρονικά βιβλία

  • Ηχογραφημένες ιστορίες

Συνήθεις λόγοι για τους οποίους ένα παιδί μπορεί να μην ανταποκρίνεται στη θεραπεία υπό την καθοδήγηση του παιδιού και τι πρέπει να γίνει

  • Δεν είναι στην πραγματικότητα παιδοκεντρική, ο ενήλικας ελέγχει το μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού και των αποφάσεων για το παιχνίδι και/ή στο παιδί προσφέρονται υλικά/παιχνίδια για τα οποία δεν ενδιαφέρεται. Ακολουθήστε την καθοδήγηση του παιδιού. Φούσκες; Το βρήκατε. Μπάλες; Ορίστε! Μην πιέζετε τις ιδέες σας. Φέρτε αυτά τα αντικείμενα που σας ενδιαφέρουν και ένα νέο αντικείμενο, αλλά πάντα κοιτάξτε το παιδί για να σας κατευθύνει.

  • Στο παιδί δεν του έχει δοθεί ποτέ η ευκαιρία να παίξει ανεξάρτητα ή ελεύθερα και, όπως και η άμεση εξάρτηση, περιμένει να του πουν τι να κάνει. Ορισμένα παιδιά είχαν ιστορικό με θεραπείες που βασίζονται στη συμμόρφωση ή "παραδοσιακές" θεραπείες και δεν είναι σίγουρα τι πρέπει να κάνουν. Δώστε του χρόνο και να είστε ένας ενθαρρυντικός, ευγενικός και παρών ακροατής.

  • Το παιδί είναι απορρυθμισμένο και καταβεβλημένο λόγω του περιβάλλοντος ή εσωτερικών ή περιβαλλοντικών λόγων. Αν ένα παιδί κλαίει, αρνείται, καταρρέει, σπρώχνει, χτυπά και/ή ανησυχείτε για την ασφάλεια... σκεφτείτε τη ρύθμιση. Συνιστούμε πάντα να συμβουλεύεστε έναν εργοθεραπευτή που είναι γνώστης της αισθητηριακής επεξεργασίας, αν είναι δυνατόν. Πρέπει να ασχοληθούμε με τη ρύθμιση πριν ασχοληθούμε με την επικοινωνία. Τα παιδιά δεν μπορούν να πάρουν τα γλωσσικά μας μοντέλα με ένα απορρυθμισμένο νευρικό σύστημα.


Απόδοση στα ελληνικά του άρθρου από το https://www.meaningfulspeech.com/blog/Child-Led-Therapy

75 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Comments


bottom of page