top of page
cognitive skills organization attention

ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Η ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων στα παιδιά περιλαμβάνει την προοδευτική οικοδόμηση δεξιοτήτων μάθησης, όπως η προσοχή, η μνήμη και η σκέψη. Αυτές οι βασικές δεξιότητες επιτρέπουν στα παιδιά να επεξεργάζονται πληροφορίες και τελικά να μάθουν να αξιολογούν, να αναλύουν, να θυμούνται, να κάνουν συγκρίσεις και να κατανοούν την αιτία και το αποτέλεσμα. Οι γνωστικές δεξιότητες είναι οι βασικές δεξιότητες που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλός μας για να σκεφτεί, να διαβάσει, να μάθει, να θυμηθεί, να αιτιολογήσει και να εστιάσει την προσοχή. Σε συνεργασία οι δεξιότητες αυτές λαμβάνουν τις εισερχόμενες πληροφορίες και τις μεταφέρουν στην τράπεζα των γνώσεων που χρησιμοποιούμε καθημερινά στο σχολείο, στη δουλειά και στη ζωή μας.
 

Οι γνωστικές δεξιότητες αφορούν την εικόνα ενός παιδιού στους ακόλουθους τομείς:
 

  • Προσοχή (συγκέντρωση, μετατόπιση και διάρκεια προσοχής)

  • Μνήμη (ακουστική και οπτική)

  • Λήψη αποφάσεων και οργάνωση δραστηριοτήτων

  • Ταύτιση και κατηγοριοποίηση

  • Χρονικό και τοπογραφικό προσανατολισμό

  • Επίλυση προβλημάτων

  • Επίγνωση ασφάλειας

 

Οι συγκεκριμένοι επιμέρους τομείς βοηθούν το παιδί στην μαθησιακή του πορεία και στην γενικότερη ανάπτυξή του. Οι δυσκολίες με τέτοιες δεξιότητες στα παιδιά σχετίζονται ως επί το πλείστον με την παρουσία αναπτυξιακής καθυστέρησης. Οι εργοθεραπευτές εκπαιδεύονται για να εντοπίζουν τις δυσκολίες με τις γνωστικές δεξιότητες και τις επιπτώσεις αυτών των δυσκολιών στη ζωή των παιδιών. Επίσης, στοχεύουν στη βελτίωση των επιμέρους δεξιοτήτων και την παροχή προτάσεων σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Για παράδειγμα, μπορούν να «σπάσουν» μια δραστηριότητα σε βήματα (task analysis), να τα δώσουν στο παιδί σε ένα οπτικό πρόγραμμα και με αυτό τον τρόπο να διευκολύνουν την εκτέλεσή της από το παιδί.

bottom of page