top of page
Αναζήτηση

Gestalt vs Αναλυτική Γλωσσική Επεξεργασία: Από τον Dr. Barry Prizant στην Marge Blanc

Μπορεί να φαίνεται ότι όλα τα παιδιά αναπτύσσουν τη γλώσσα με τον ίδιο τρόπο - μαθαίνουν μερικές λέξεις, μετά προτάσεις και τελικά μπορούν να συνομιλήσουν μαζί σας.


child led play, gestalt language processor
Παιδί παίζει, child playing, gestalt language processor


Υπάρχουν όμως δύο τρόποι ανάπτυξης της γλώσσας: η αναλυτική γλωσσική επεξεργασία και η gestalt γλωσσική επεξεργασία.


Gestalt vs αναλυτική γλωσσική επεξεργασία - ας τις δούμε χωριστά.


Αναλυτική γλωσσική επεξεργασία


Πρόκειται για τον τύπο γλωσσικής μάθησης κατά τον οποίο τα παιδιά ξεκινούν μαθαίνοντας μικρές γλωσσικές μονάδες, όπως μεμονωμένες λέξεις και στη συνέχεια συνδυάζουν αυτές τις λέξεις σε φράσεις, προτάσεις και συζητήσεις. Η αναλυτική γλωσσική επεξεργασία είναι μια από κάτω προς τα πάνω προσέγγιση της γλώσσας. Η παραδοσιακή λογοθεραπεία βασίζεται στην αναλυτική γλωσσική επεξεργασία.


Gestalt Γλωσσική επεξεργασία


Αντίθετα, στην γλωσσική επεξεργασία gestalt, τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερο με μια προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω. Αυτό το στυλ μάθησης χαρακτηρίζεται από την εκμάθηση της γλώσσας αρχικά σε μεγαλύτερα κομμάτια που είναι τονικά καθορισμένα. Οι γλωσσικοί επεξεργαστές Gestalt συχνά "συντονίζονται" και αντιλαμβάνονται τη γλώσσα μέσω του επιτονισμού και έτσι αρχικά μπορούν να μάθουν περισσότερο τη γλώσσα μέσα από τραγούδια ή κομμάτια γλώσσας που ακούγονται μουσικά. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με άλλα παιδιά που μαθαίνουν τη γλώσσα αναλυτικά, αποκτώντας μεμονωμένες λέξεις ως τις πρώτες γλωσσικές μονάδες με νόημα, όπως αναφέραμε πιο πάνω. Η γλωσσική επεξεργασία Gestalt είναι ένα στυλ γλωσσικής εκμάθησης που μπορεί να έχουν αυτιστικά και τυπικής ανάπτυξης (μη αυτιστικά) άτομα.


Αυτό το στυλ γλωσσικής μάθησης έχει καταγραφεί από γλωσσολόγους από τη δεκαετία του 1970 (Nelson, Peters, Clark), οι οποίοι περιέγραψαν όλα τα παιδιά που κατέκτησαν εκφραστικές μονάδες με έντονο επιτονισμό, οι οποίες ήταν φράσεις και προτάσεις, ως τις πρώτες γλωσσικές τους μονάδες, σε αντίθεση με τα παιδιά που έτειναν προς την χρήση μεμονωμένων λέξεων και ουσιαστικών.


Αργότερα, όταν ο Dr. Barry Prizant μελέτησε την επικοινωνία των αυτιστικών ατόμων, είδε τη σύνδεση μεταξύ του στυλ "gestalt" και αυτού που παρατηρείτο όταν οι αυτιστικοί επικοινωνούντες χρησιμοποιούσαν καθυστερημένη και άμεση ηχολαλία. Ο Dr. Prizant αναγνώρισε πόσο ουσιαστική και επικοινωνιακή ήταν η ηχολαλία και τα gestalt. Παρατήρησε δε ότι τα gestalt έγιναν πιο ευέλικτα και διασπάστηκαν με την πάροδο του χρόνου, καθώς τα άτομα μάθαιναν να διασπούν τις μεγαλύτερες εκφωνήσεις τους σε μικρότερα μέρη που μπορούσαν στη συνέχεια να συνδυαστούν και να χρησιμοποιηθούν με όλο και πιο πρωτότυπους τρόπους. Ο Prizant προσδιόρισε τα βήματα αυτής της διαδικασίας, καθώς η ηχολαλία μετριάζεται (διασπάται) μέχρι το σημείο που ένα παιδί θα έχει μεμονωμένες κινητές λέξεις και στη συνέχεια θα μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτοδημιουργούμενη γραμματική. Ο Prizant ονόμασε αυτό το στυλ μάθησης "γλωσσική επεξεργασία gestalt" και συνέδεσε επίσης την ισχυρή επεισοδιακή και συναισθηματική μνήμη που είχαν αυτά τα άτομα με εμπειρίες που σχετίζονταν με τη γλωσσική τους μάθηση (Prizant, 2012).


Η λογοπαθολόγος Marge Blanc - SLP βασίστηκε στο έργο του Dr. Prizant, δημιουργώντας το πλαίσιο Natural Language Acquisition, το οποίο χρησιμοποίησε με τους gestalt γλωσσικούς επεξεργαστές. Αυτό το πλαίσιο περιλαμβάνει τη συλλογή γλωσσικών δειγμάτων και την τεκμηρίωση της γλώσσας που χρησιμοποιεί το άτομο, προκειμένου να καθοριστούν τα καλύτερα γλωσσικά μοντέλα για το άτομο ανάλογα με το στάδιο που βρίσκεται σε αυτή τη διαδικασία. Στο NLA δίνεται μεγάλη έμφαση στη μοντελοποίηση της γλώσσας, αυξάνοντας τη φυσικά αποκτημένη γλώσσα που διαθέτει ένα άτομο μέσω υποστηρικτικών μέσων που επικεντρώνονται στη σύνδεση. Η θεραπεία που χρησιμοποιεί την NLA εστιάζει στη σύνδεση με το παιδί, στην οικοδόμηση σχέσης και εμπιστοσύνης, στην αποδοχή του παιδιού και του τρόπου επικοινωνίας και του παιχνιδιού του. Ενθαρρύνεται η αισθητικοκινητική υποστήριξη του παιδιού προκειμένου να βοηθηθεί ώστε να ρυθμιστεί και να αποκτήσει πρόσβαση στη γλώσσα. Η εμπλοκή των γονέων και η μοντελοποίηση είναι βασική πτυχή για την ενθάρρυνση της μεταφοράς της μοντελοποίησης στο σπίτι και μεταξύ των συνεδριών. Ενθαρρύνονται οι υποστηρικτικές και εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας για την περαιτέρω υποστήριξη της γλωσσικής ανάπτυξης για τους επεξεργαστές της γλώσσας gestalt και ο προγραμματισμός για την ειδική υποστήριξη του τρόπου επεξεργασίας του παιδιού.


Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Marge Blanc για περισσότερες πληροφορίες: https://communicationdevelopmentcenter.com

Το φυλλάδιο της NLA που περιγράφει αυτό το μαθησιακό στυλ και τις στρατηγικές που μπορούν να είναι χρήσιμες για τους γλωσσικούς επεξεργαστές gestalt μπορείτε να το βρείτε εδώ σε διάφορες γλώσσες:










425 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων
bottom of page